Hoe bepaal je de indeling van een kantoor?

Gaat jouw kantoor verhuizen of is het tijd om je huidige kantoor te renoveren? Houd er dan rekening mee dat het kantoor past bij jouw bedrijfscultuur en de behoeften van medewerkers. Een goed functionerend kantoor begint met een effectieve indeling. Maar hoe bepaal je nou welke ruimte waar komt? Dat vertellen we je in dit blog.

Soorten ruimtes

Ieder bedrijf is uniek en vraagt om verschillende soorten ruimtes. Het is daarom belangrijk om voor jouw bedrijf na te gaan welke ruimtes (en hoeveel) in het kantoor aanwezig moeten zijn. Voorbeelden zijn:

  • Entree/ontvangstruimte
  • Werkplekken
  • Ruimte voor lang overleg
  • Ruimte voor kort overleg
  • Kantine of lunchruimte
  • Ontspanningsruimte
  • Concentratieplekken
  • Flexplekken
  • Buitenruimte
  • Toiletten en pantry

Structuur bepalen

Als je hebt bepaald welke ruimtes in je kantoor aanwezig moeten zijn, stel je vervolgens het aantal werkplekken vast. Hoeveel vaste werkplekken en hoeveel flexplekken moeten op kantoor komen en in welke opstelling. Deel je deze in per afdeling of juist niet? Deze gegevens zijn bepalend voor de structuur van het kantoor. Een kantoor kan één van de volgende structuren hebben:

Open structuur: Dit staat ook wel bekend als de kantoortuin. Werkplekken staan in een open ruimte en zijn niet afgesloten. Deze manier van werken wordt voornamelijk toegepast in organisaties met veel flexplekken.

Gesloten structuur: Alle werkplekken en vergaderruimtes bevinden zich in volledig afgesloten ruimtes. Deze structuur is ideaal wanneer je in teams werkt. Teams storen elkaar op deze manier niet en het klimaat is per ruimte in te regelen.

Semi-open structuur: Dit is een combinatie van werkplekken in zowel afgesloten ruimtes als in de open ruimte. Deze structuur is goed geschikt voor bedrijven waar een deel van de medewerkers veel buiten de deur werkt

Posities bepalen

Nu kan het puzzelen beginnen. Zie de kantoorplattegrond als je lege canvas. Hierin kun je de ruimtes plaatsen. Voor sommige ruimtes staat de plek al vast, zoals de entree en vaak ook de natte ruimtes. De rest van de ruimtes ‘bouw’ je hieromheen. Het is belangrijk de ligging van het kantoor en de raampartijen in acht te nemen. Zorg ervoor dat er genoeg natuurlijk daglicht in alle ruimtes aanwezig is. Werk bijvoorbeeld met systeemwanden die geheel of deels uit glas bestaan, zodat het licht zoveel mogelijk ruimtes bereikt.
Houdt rekening met minimaal 80 cm bewegingsruimte achter je bureau of tafel. Tussen het bureau en wand moet minimaal 110 cm ruimte zijn.
Puzzel tot je de best werkbare plattegrond hebt waarbij je alle benodigde ruimtes in de plattegrond hebt verwerkt.

Invulling van het interieur

Als het efficiënt indelen van de plattegrond gelukt is, is het tijd om invulling te geven aan het interieur. Vergeet hierbij de akoestiek niet. Als je bijvoorbeeld kiest voor een open structuur, kan een ruimte snel gehorig zijn. Hier zijn veel akoestische oplossingen voor, zoals wandpanelen of zelfs wanddecoratie gemaakt van akoestisch materiaal. Door een systeemplafond en een zachte vloerafwerking te kiezen is het grootste deel voor een aangename akoestiek al gedekt.

Idealiter sluit het interieur aan bij jouw bedrijf en de huisstijl. Jouw kantoor is immers het fysieke visitekaartje van je bedrijf. Creëer een passend concept en kies daarbij geschikt meubilair voor jouw medewerkers.

Hulp nodig bij het indelen van jouw kantoor?

Ga je jouw kantoor renoveren of verhuis je naar een nieuw kantoor? HOPMAN ruimtemakers helpt je graag met het maken van een efficiënte plattegrond. Wij zijn gespecialiseerd in het creëren van doordachte kantoorruimtes en werkgeluk voor jouw medewerkers. Onze projecten zijn turnkey. Binnen budget en planning gegarandeerd!

Vraag vrijblijvend een offerte aan.

Geschreven door Hopman Ruimtemakers geplaatst op 26 februari 2021

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden of wil je meer informatie?
Laat het ons weten via +31(0)33 73 70 573 of info@hopmanruimtemakers.nl